A határaim én vagyok.

Autoimmun blog

Autoimmun blog

Nem "kismiska"

Életem betegen

2020. szeptember 13. - JBrigó

Mindjárt tíz óra. Az ágyban fekszem, mellettem szuszog az egész család, macskástól. Csak a csend van velem, miközben élvezem az alagút szindróma népszerű tüneteit. Nem baj, csak zavaró. Megbecsülöm, ugyanis most épp jól vagyok. Úgy értem, lelkileg. Így pontosan tudom, szerencsés vagyok, a haverjaimmal is. Erre emlékeztető gyanánt első rangú a blogom.

Legutóbb a Sjögren szindrómával ismerkedtem a cikkek és beszélgetések által, most a Crohn van terítéken. Újra, és újra emlékeztettek, jó nekem. Hálás vagyok.

Mindenki tudja, milyen a gyomorgörcs. Én is. Tudom milyen, Hashimoto és a rekeszsérvem jóvoltából is. De ezek "kismiskák", nem igaz?

crohn_blog.png

 

Fájdalom

 

Kezdjük az elején. A Crohn betegség tünetei enyhétől a súlyosig terjedhetnek, ami azt jelenti életet is veszélyeztető tünetegyüttesek alakulhatnak ki. Jelentkezhet fokozatosan, de hirtelen kopogtatva, bejelentés, azaz minden előzmény nélkül! Étvágytalanság, fogyás. Alhasi, szúró fájdalom, hasmenés, véres széklet. A fájdalom járhat akár émelygéssel, hányással, kialakulhat sipoly, fisztula, fekély is. Ezen tények ismeretében új fénybe kerül a fájdalom fogalma, szerintem az olvasó számára is.

 

Más tünetek

 

A betegségre nem csak a fenti tünetek utalhatnak. Napokig tartó láz, artritisz is kialakulhat, szem-vagy májgyulladás, valamint különféle bőrbetegségek.

 

A Crohn-betegségben szenvedő gyerekeknél a fejlődés visszamaradhat, illetve a szexuális érés is lelassulhat. - írja a WEBBeteg.

 

Kialakulása

 

Ahogy kutattam a témában egyöntetű véleményt nem találtam arra vonatkozóan, hogy autoimmun folyamatok okozzák-e a Crohn kialakulását vagy egy korábbi vírusos, vagy bakteriális fertőzés. Azt viszont biztosan tudni, a "haver" jöttét nem befolyásolja a stressz, vagy a helytelen étkezési szokások, viszont ronthatják az állapotot, súlyosbítva a tüneteket. 

 

Diagnózis

 

Az alábbi vizsgálatok elvégzésére számíthat a beteg a betegség gyanújának fennállása esetén:

  • Vérvétel: önmagában nem elég a diagnózis felállításához
  • Végbéltükrözés
  • Báriumos beöntés: nem ad pontos képet, ma már ritkán alkalmazott 
  • CT
  • Vékonybél röntgen
  • capsula endoscopos vizsgálat

 

Kezelés

 

A Crohn nem gyógyítható az orvostudomány jelenlegi állása szerint, de kezelhető, amellyel akár tünetmentesség is elérhető hosszabb távra.

A kezelési módok:

  • Immunszupresszánsok
  • Gyulladáscsökkentők, szteroidok
  • Antibiotikumok 
  • Diéta
  • Műtét



Persze igyekeztem összeszedni a magam módján, érthető formában mit is jelent ezzel a betegséggel, ha úgy tetszik haverral élni. Azonban ez ennél sokkal több, hiszen a hátterében zajló lelki folyamatok - mint a többi diagnózis esetében is - kemény munkát, és odafigyelést igényelnek, a környezet részéről is. 

Ha van közvetlen közelünkben ilyen beteg, akiről tudomásunk van, biztosítsuk őt nem csak együttérzésünkről, hanem támogatásunkról is a nehéz időszakokban.

90681694_294542061509538_7785218605909540864_n.png

A bejegyzés trackback címe:

https://autoimmun.blog.hu/api/trackback/id/tr7216199574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása