A határaim én vagyok.

Autoimmun blog

Autoimmun blog

Tégy önmagadért: Autoimmun jóga

Kitekintő

2018. november 22. - JBrigó

Aki barangolt már itt, a blogon, az tudja, hogy a jóga, mint téma fellelhető volt már korábban is az oldalon, hiszen jómagam is ebbe a fába vágtam fejszémet. Milyen jól tettem! Minden írásom erről a mozgásformáról ide kattintva olvasható, hogy például milyen tapasztalataim vannak, és egyáltalán miért ajánlom mindenkinek a kipróbálását.

Amikor egy ismerősöm felhívta a figyelmemet az autoimmun jógára, nagyon megörültem, és mint egy gyerek az édességboltban, rohantam izgatottan a Facebook virtuális játszóterén át a mozgásforma oldalára. Ahogy folyamatosan követem, mindig tapintatosan sikerül a hétköznapoktól elgyötört arcomba vágnia az igazságot. Azokat a dolgokat, amik azt hiszem mindannyiunkat összekötnek, akik bármilyen autoimmun haverral is küzdünk. A legfontosabb ebben az egész történetben viszont az, hogy Enikő tudja, tapasztalja, ennek köszönhetően pedig segíti a mankók, kapaszkodók gyarapodását.

40592927_309891883151305_7121439356002238464_n.png

Kérlek mutatkozz be!

Dr. Horváth - Tanka Enikő vagyok végzettségem szerint jogász, és újságíró. Valójában anya, feleség, gyerek, testvér, barát, szomszéd. Három évet dolgoztam egy ügyvédi irodában, majd megszültem a kisfiamat, Lénárdot. Jelenleg a saját jógastúdiómat vezetem, és gőzerővel dolgozom az autoimmun jóga rendszerének kidolgozásán.

Te is autoimmun beteg vagy, melyik haverral diagnosztizáltak?

Több, mint négy éve kaptam meg a Sclerosis Multiplex diagnózisomat.

Hogyan találkoztál a jógával, és hogy jöttél rá arra, hogy segíthet az autoimmun problémádon?

Elolvastam a papírt, amit a kezembe nyomtak. Annyit kaptam mellé útravalóul, hogy tenni ugyan nem tehetek semmit, de lehet, hogy egy bottal megúszom életem végéig. Sajnos, vagy szerencsére, de nem vagyok az az ember, aki ölbe tett kézzel képes ülni. Azt szerettem volna érezni, hogy mindent megteszek, hogy én is hozzáteszek az állapotom javulásához. Már a neurológián, a kórházi ágyon éjt nappallá téve kerestem valamilyen eszközt, aminek segítségével én is tehetek önmagamért. Mindenhol a gyógyíthatatlanság falába ütköztem. Ezt viszont egyszerűen nem tudtam elfogadni. A mai napig nem tudom, honnan jött a jóga sugallata. Persze véletlenek nincsenek. Soha nem próbáltam előtte. Valójában egészen távol állt tőlem ez a mozgásforma, hiszen korábban jégkoronggal és jéglabdával foglalkoztam. Mégis egy jógastúdióba vezetett az első utam a kórházból. Az első alkalom meghatározó volt, ami azóta történt, az már történelem.
Napi rendszerességgel gyakorlom, és tanítom a jógát. Rájöttem, hogy ez nem egy mozgásforma, hanem életmód, meggyőződés, ami átszövi a mindennapokat is. Valójában a jóga ott kezdődik, ahol a jógamatrac véget ér. :)

Mutasd be kérlek, miben más az autoimmun jóga, és miben segíthet a különböző autoimmun betegségekben!

Technikailag az autoimmun jóga úgynevezett alkalmazott jóga. (Mint például a női jóga vagy a gerinc jóga.) Lényege, hogy a tradicionális jóga eszköztárából azok a testgyakorlatok (ászanák), légzőgyakorlatok és egyszerű relaxációs módszerek vannak összeválogatva, amelyek mindenki által végezhetőek, és kifejezetten jó hatással vannak ránk.
Az autoimmun jóga másik oldala pedig a betegségek lelki háttere felől közelít. Meggyőződésem, hogy minden betegségnek lelki oka (is) van. Ebből a szempontból a különböző autoimmun betegséggel élő emberek nagyon hasonlítanak egymásra. Önbizalomhiánnyal, és teljesítménykényszerrel küzdünk. jellemző ránk a maximalizmusra való hajlam, aminek természetes velejárója a fokozott stressz. Elhanyagoljuk magunkat, és könnyen alárendelődünk, feláldozzuk a saját igényeinket, és vágyainkat. Nehezen állunk ki saját magunkért. A jóga segít visszatalálni önmagunkhoz, újra felfedezni az értékeinket. A lelki egyensúly megteremtése mellett pedig pozitív hatást gyakorol a fizikai testünkre, és segít a stressz kezelésében is.

40596473_309919736481853_9042996033331658752_n.jpgDr. Horváth-Tanka Enikő

Egyáltalán milyen betegséggel küzdő fontolgathatja az autoimmun jógát? Van, akinek nem ajánlod?

A legtöbb esetben az autoimmun jóga teljesen biztonságosan gyakorolható. A 6 alkalmas tanfolyam során ráadásul testre is szabjuk az egyes gyakorlatokat. Ez az oka annak, hogy maximum 15 főben határoztuk meg a résztvevők számát. természetesen azért előfordulhatnak olyan speciális esetek, amikor a csoportos gyakorlás nem ajánlott. Ezekben az esetekben alkalmazható az egyéni jóga program.

Lehetőség van autoimmun jóga tanfolyam elvégzésére. Kérlek oszd meg, kinek ajánlod, és miért a tanfolyam elvégzését, illetve mit kapnak azok, akik elvégzik azt!

Jelenleg az autoimmun jóga kétféle formában érhető el. Az egyik a 6 alkalmas tanfolyam. Ennek célja egyrészt egy új szemléletmód megismertetése, támogató, pozitív környezet megteremtése és a biztonságos, otthoni jógagyakorlás megalapozása. Meggyőződésem, hogy a közösségnek önmagában is gyógyító ereje van.

A másik az autoimmun jóga egyéni program. Ez kifejezetten azoknak szól, akiknek fizikai lehetőségeik, vagy habitásuk miatt nem tudnak, vagy nem szeretnének csoportban dolgozni. Velük személyesen találkozunk, felmérjük az állapotukat, majd elkészítjük számukra a személyre szabott gyakorlatsorukat. Ezt követően egy újabb személyes találkozás során megtanítjuk a gyakorlatokat, hogy azokat tényleg megfelelően tudják végezni. A továbbiakban pedig online tudnak hozzánk fordulni kérdéseikkel, illetve bármikor van lehetőség további személyes konzultációra.

Jelenleg hol van lehetőség autoimmun jógaórán részt venni, illetve a tanfolyamokon?

Tapasztalataim szerint az embereknek legtöbbször nincs lehetőségük hetente háromszor, négyszer vezetett jógaórákon részt venni. Ráadásul a kötött helyszín sem ideális, hiszen csak azok számára kedvező, akik a közelben laknak. Mindezek miatt gyakran keresnek meg azzal, hogy nem tudnak részt venni az órákon, inkább küldjek videót, amely segíti az otthon gyakorlásukat. Ennek azért nem vagyok a híve, mert a legegyszerűbb gyakorlatok is lehetnek ártalmasak, ha rendszeresen rosszul végezzük őket. Kompromisszumos megoldásként született meg az utazó tanfolyam ötlete. A tanfolyamokat Budapest szerte több helyszínen, és időpontban szervezzük, így a jóga sokkal több leendő jógihoz tud eljutni. Idővel természetesen vidékre is szeretnénk eseményeket szervezni, de jelenleg ez még a személyi feltételek hiánya miatt még nem lehetséges. Nagy erőkkel dolgozunk a megoldáson.

Ha van bármi, amit fontosnak vélsz, információ vagy javaslat, kérlek ne tartsd magadban!

Őszintén hiszem, hogy a jóga segít. Nap, mint nap tapasztalom a saját bőrömön, és a tanítványaimon is látom a pozitív hatásait. Viszont ez sem csodaszer. Önmagában a tanfolyam elvégzése, vagy a személyre szabott gyakorlatsor polcon tárolása nem hozza meg a várt eredményt. Neked kell tenned önmagadért! A jóga egyszerű: ha rendszeresen gyakorolsz, akkor annak eredménye van testi és lelki síkon egyaránt. 

 

Őszintén szólva maga az interjú is hatalmas igazságokat dobált felém, amiket úgy éltem meg, mintha mázsás köveket hajigálnának rám. Nem is csoda, van úgy, hogy az ember nem szereti, ha az arcába vágják a kendőzetlen valóságot. Az igazság az, hogy amikor Enikő a lelki háttérről beszélt, kegyetlenül magamra ismertem a betűk lélegzetvételei között. Viszont együtt élek a felismeréssel is, ami hozzásegített ennek elfogadásához, ahhoz, hogy tudjam, nem az én hibám, de a változtatás felelőssége az én vállamon lógatja lábait. Más nem léphet helyettem, ahogy helyettetek sem! Bízom abban, hogy az interjú nem csak egy új mozgásforma bemutatásául szolgál majd, hanem szerető löketként is a fejlődéshez.

sign2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://autoimmun.blog.hu/api/trackback/id/tr9814384416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása